DESPRE PROIECT
Denumirea proiectului `Schimburile educaționale transfrontaliere în
Studii Europene - Cadru favorabil pentru reducerea efectelor de
frontieră la frontiera de est a UE', Prioritatea 3 "Cooperarea
oamenilor", măsura 3.2 - Schimburi sociale și culturale educaționale ,
din Programul Operațional Comun România-Ucraina-Republica Moldova
2007-2013.
Partenerii implicați în proiect sunt:
• Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași - Centrul de Studii
Europene, România (coordonator)
• Academia de Studii Economice din Moldova - Centrul pentru Studii de
Integrare Europeană, Republica Moldova (Partener 1)
• Universitatea Yuriy Fedkovych din Cernăuți, Ucraina (Partener 2)
Durata totală a acțiunii: 18 luni (15 aprilie 2011 - 14 octombrie 2012)
Buget: Bugetul total al proiectului este de 164.582,64 Euro din care
148.082,64 Euro reprezinta subventia UE.
Obiective
• Crearea unui context favorabil în cele trei universități pentru
dezvoltarea de programe comune în domeniul studiilor europene;
• Îmbunătățirea cunoștințelor și a competențelor în domeniul studiilor
europene a grupurilor țintă prin transferul de experiență
transfrontalier;
• Promovarea mobilității transfrontaliere pentru grupurile țintă prin
acțiuni complementare care vizează atât educația, cât și cercetarea și
formarea;
• valorificarea cooperării transfrontaliere în domeniul studiilor
europene pentru a reduce efectele frontierelor la frontiera de est a UE
în reducerea disparităților în cunoaștere, în schimburile educaționale
și apropierea sistemelor educaționale.
Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea schimburilor
educaționale transfrontaliere în studiile europene ca o condiție
esențială pentru procesul de convergență a sistemelor de învățământ
terțiar din țările vecine și reducerea efectelor de frontieră la granița
estică a UE.
La Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, proiectul este
complementar programelor implementate la Centrul de Studii Europene și
va face parte din domeniul specific de activitate al Centrului.
Proiectul va fi legat de activitățile programelor CES dezvoltate în
prezent: cursuri Jean Monnet, Catedra Jean Monnet, Integrare economică
și politică europeană, Centrul de excelență Jean Monnet în Studii
Europene Interdisciplinare.
La Academia de Studii Economice din Moldova, proiectul va susține
inițiativa recentă de a înființa un Centru de Studii de Integrare
Europeană (pentru moment există doar aprobări necesare, nu funcționează
corect din cauza lipsei de resurse și a programelor specifice) și în
Yuriy Fedkovych Cernăuți Universitatea Națională, Ucraina proiectul va
fi construit pe interesul de management pentru a crea un centru similar.
Grupurile țintă au fost selectate pe baza criteriilor de interes
potențial de perfecționare din domeniul specific și a nevoilor create de
transferul de expertiză. Acțiunile proiectului sunt direcționate spre
următoarele grupuri țintă:
TG 1 - studenți din domeniul științelor social-umane care sunt
interesați de domeniul lor profesional în dezvoltarea competențelor și
cunoștințelor lor generale în diferite domenii ale studiilor europene;
TG 2 - tineri cercetători - grupul va fi format din candidați pentru
doctoranzi sau doctoranzi implicați în programe de cercetare
educațională și academică care doresc să se auto-perfecționeze sau sunt
interesați de teme de cercetare în domenii ale studiilor europene;
TG 3 - Profesori interesați în domeniul studiilor europene, care vor
stabili activități de predare a unor cursuri în cadrul programelor
profesorilor de vizită.
Rezultate / Beneficiari
1. Dezvoltarea competențelor în domeniul studiilor europene,
îmbunătățirea programelor educaționale și complementare, creșterea
vizibilității în mediul academic local, regional, național și european,
oportunități complementare pentru dezvoltarea de noi parteneriate și
participarea la programele europene;
2. Mediul de afaceri public și privat (beneficiari indirecți) de către
serviciile profesionale ale viitorilor specialiști în domeniul studiilor
europene, capabili să difuzeze efectele și să multiplică cunoștințele
despre legile, economia și mediul instituțional european;
3. Societatea civilă, în mod indirect, de efectele potențialului de
europenizare pe termen lung (procese potențiale transformative în mediul
familial și social al grupurilor țintă;
4. Uniunea Europeană, prin reducerea barierelor educaționale și
culturale, la granițele sale estice și prin creșterea potențialului de
transfer al valorilor europene dincolo de granița de est,
text)
|